Digital signage – co oferuje to nowe narzędzie komunikacyjne?
Często nazywany jest „cyfrowym wyjściem z domu” , ale równie dobrze znaleźć go można pod skrótem DOOH (digital out-of-home). Co to jest digital signage, jakie oferuje możliwości i gdzie najczęściej można go spotkać? Na te i inne pytania odpowiemy w poniższym artykule.
Prezentacja treści łatwiejsza niż myślisz
Nieustanny rozwój technologiczny, w tym powstawanie coraz to nowszych narzędzi i kanałów komunikacyjnych, ciągle podnosi poprzeczkę marketingowcom i wszystkim przedsiębiorcom. Trudno zatem ciągle nadążać ze zmieniającymi się trendami, utrzymując przy tym dobry kontakt ze swoimi klientami. Aby dotrzeć do większego grona potencjalnych odbiorców, bardzo często należy sięgać po nowoczesne rozwiązania i opierać się na najnowszych zdobyczach techniki, by zapewnić sobie lepszą sprzedaż i większe zyski. Digital signage może być pojęciem obcym tylko z nazwy – w końcu, robiąc zakupy w galeriach handlowych, podróżując po świecie lub nawet podczas spacerów często dostrzegamy imponujących rozmiarów ekrany z różnego rodzaju treścią. W digital signage prezentowane treści reklamowe na monitorach to coś znacznie więcej niż „duże telewizory”. To przydatne narzędzie: przyciągające uwagę, angażujące, a przez to dające dużą przewagę konkurencyjną.
Elektroniczna komunikacja wizualna – skoordynowana, zautomatyzowana i zaplanowana
Czym dokładnie jest digital signage? To zestaw narzędzi, który umożliwia prezentację komunikacji wizualnej w wielu miejscach jednocześnie, na różnych nośnikach elektronicznych, w sposób w pełni skoordynowany, zaplanowany i zautomatyzowany. Najbardziej widocznym elementem systemu są monitory, jednak za nimi stoi też kilka innych narzędzi, które ułatwiają dystrybucję treści w odpowiednim czasie.
Do czego można porównać to narzędzie? Każdy z nas zna YouTube’a, a digital signage to właśnie dystrybucja treści multimedialnych poprzez centralnie zarządzaną sieć wyświetlaczy, na prywatnym kanale, skierowanych do wybranej grupy odbiorców. W częściach składowych tego systemu znajdują się:
- Monitor/ekran – możliwy do wykonania w kilku technologiach (AMOLED, e-ink, dioda LED i tradycyjne LCD), w dowolnym rozmiarze. Waga i wielkość nośnika dobieramy w oparciu o treść, aby jak najlepiej ją zaprezentować.
- System zarządzania treścią – to specjalne oprogramowanie umożliwiające zaplanowanie i dostarczanie treści na monitory. System działa tak, by z jednego miejsca kontrolować wszystko, co wyświetla się na monitorach. To rozwiązanie szczególnie przydatne dla firm, które mają wiele punktów sprzedaży i we wszystkich wyświetlać spójną treść.
- System analizy i raportowania – prezentuje informacje o tym, jakie treści i w jakiej ilości pojawiły się na monitorach. Ten system zlicza również wszelkie interakcje, jeśli wyświetlano treści na podstawie zdarzenia lub jakiegoś warunku. Zebrane w ten sposób dane przydają się z kolei w analizie skuteczności prowadzonych kampanii, rozliczania ich kosztów oraz dokumentowaniu i zbieraniu informacji na temat dystrybucji treści na potrzeby zewnętrznych zleceniodawców.
- System tworzenia treści (Authoring) – to nic innego jak oprogramowanie pozwalające na projektowanie określonych treści. Umożliwia wykorzystywanie istniejących już grafik i multimediów, dodawanie treści oraz rozmieszczanie ich na powierzchni pojedynczego ekranu lub kompozycji wielu monitorów (tzw. video ścianki).
- System zarządzania urządzeniami – daje możliwość kontroli stanu urządzeń na odległość, co pozwala zmniejszyć ryzyko ich uszkodzenia i jednocześnie umożliwia szybką reakcję na ewentualne usterki. Nowoczesne systemy monitorują też ważne parametry – przykładowo, ostrzegają operatora, gdy temperatura wzrośnie powyżej normy.
Gdzie najczęściej spotyka się digital signage?
Rozwiązania digital signage pozwalają dopasować przekaz do danej grupy odbiorców, poprzez określenie czasu i miejsca wyświetlania treści. System wyróżnia też wszechstronne zastosowanie – zarówno w celach informacyjnych, jak i marketingowych. To z kolei podnosi prestiż otoczenia, w którym dany nośnik się pojawia, i jednocześnie skutecznie przyciąga uwagę odbiorców przekazu.
Systemy digital signage wykorzystuje się w:
- handlu: dokładniej w punktach sprzedaży detalicznej, między innymi w celu budowania świadomości marki lub produktu czy prezentacji poszerzonej informacji produktowej
- hotelarstwie: w roli informacyjnej i komercyjnej (np. wyświetlanie listy najemców, agendy konferencji lub spisu ciekawych wydarzeń w pobliżu)
- transporcie: na dworcach, lotniskach i w poczekalniach, gdzie warto prezentować informacje o rozkładzie jazdy lub lotów
- w sektorze usługowym: na przykład w salonach kosmetycznych czy gabinetach specjalistycznych, w celu promocji swoich produktów i usług. Oprócz funkcji komercyjnych mogą również prezentować treści edukacyjne i rozrywkowe.
- w miejscach pracy i nauki (np. uczelniach, campusach i biurach), gdzie systemy digital signage tworzą sieć informacyjną i reklamową. Często monitory stosuje się również w zastępstwie firmowych newsletteró
Bądź gotowy na technologiczną rewolucję!
Digital signage i jego systemy wchodzą w kolejną fazę technologicznej rewolucji. Nowoczesne rozwiązania pozwalają nie tylko na produkcję monitorów o dowolnej wielkości i kształcie, ale też integrację treści z zewnętrznymi systemami. Warto poznać możliwości tego efektywnego medium, które każdego dnia przeciera szlaki w świecie marketingu cyfrowego.
Zalety systemu digital signage
Digital signage to nowoczesny system opierający się na zastosowaniu cyfrowych nośników obrazu w zdalnym przekazywaniu treści i wiadomości. Prezentowane materiały mogą mieć charakter zarówno komercyjny (reklamowy), jak i informacyjny. O tym, czym charakteryzuje się ten system i jakie są jego zalety, dowiesz się poniżej.
Digital signage – co wyróżnia ten system na tle pozostałych?
Wielu ekspertów i znawców marketingu zgodnie przyznaje, że digital signage może stać się zdecydowanie bardziej skutecznym sposobem na komunikację z potencjalnym odbiorcą niż standardowe nośniki. To, co wyróżnia system digital signage na tle innych mediów reklamowych, to z pewnością możliwość centralnego i zdalnego zarządzania siecią monitorów, bez względu na liczebność nośników informacyjnych. Wszystkie pojawiające się komunikaty w ramach tego systemu są w pełni zautomatyzowane, dzięki czemu dane wyświetlane na ekranach są zawsze aktualne. Co mogą prezentować monitory czy ekrany, wyposażone w to specjalistyczne oprogramowanie? To między innymi dane dotyczące pogody, kursów walut, rozkładów jazdy, a także najważniejsze wiadomości dnia. Wszystko zależy od administratora i jego potrzeb komunikacyjnych.
Zalety systemu digital signage
Za wprowadzeniem nowoczesnego systemu digital signage przemawia szereg atutów, dających przewagę nad pozostałymi nośnikami informacji. To między innymi:
- Oszczędność czasu i kosztów – rzecz nieoceniona szczególnie w przypadku nowych przedsiębiorców z okrojonym kapitałem. Cena przygotowania materiałów reklamowych i ich dystrybucja w porównaniu do materiałów papierowych i nośników informacji (plakaty, billboardy i inne) jest tutaj zdecydowanie niższa.
- Elastyczność – system pozwala na wyświetlanie dowolnej treści o dowolnej porze. Dodatkowo każdy ekran może przekazywać różne komunikaty.
- Szybkość – digital signage daje możliwość natychmiastowej reakcji na czynniki zewnętrzne, poprzez dowolną modyfikację treści w czasie rzeczywistym.
- Nieskomplikowana obsługa – wystarczy komputer z przyłączem do internetu, by zarządzać swoimi nośnikami bez wychodzenia z domu.
- Zaangażowanie odbiorców – ekrany z treścią multimedialną przyciągają wzrok i potrafią skupić uwagę znacznie dłużej niż klasyczne nośniki informacji.
- Automatyzacja – harmonogram publikacji i prezentowanych treści może zostać zaplanowany z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Nośniki, na których wyświetlane są materiały, włącza i wyłącza się automatycznie.
Wyróżnij się w natłoku informacji
Rozwiązania systemu digital signage można stosować w dowolnych miejscach – na zewnątrz, w pojazdach i wewnątrz budynków – jednak najlepsze efekty przynoszą wtedy, jeśli są umieszczone w miejscach stale zatłoczonych. Są ciekawą alternatywą dla billboardów wielkich formatów, statycznych plakatów i banerów, a ich dynamiczny przekaz łatwo przyciąga uwagę odbiorców – stąd też ich obecność przy głównych arteriach miast, popularnych atrakcjach turystycznych i siedzibach firm. Do zastosowań tej technologii idealnie przygotowane są nowoczesne środki komunikacji miejskiej. Autobusy i tramwaje to spora przestrzeń użytkowa, a monotonia podróży sprzyja zainteresowaniu przekazem na ekranie, szczególnie jeśli jest on animowany. Monitory cyfrowe bardzo często instaluje się również w urzędach, hotelach i centrach handlowych. To bez wątpienia rewolucja, która dzieje się na naszych oczach. Warto przekuć ją we własną korzyść.
Dlaczego warto postawić na rozwiązania z zakresu digital signage?
5 pytań od laika
Nowoczesne rozwiązania technologiczne dają nieograniczone możliwości. To co jeszcze niedawno wydawało się nierealne nawet dla osób z dużą wyobraźnią, dzisiaj staje się rzeczywistością. Internet, social media i inne nośniki pozwalają prowadzić swój własny biznes bez konieczności wychodzenia z domu. Ten nowy model biznesowy z pewnością docenią ci, dla których swoboda i niezależność stanowi priorytet. Wszyskich, którzy śledzą nowinki technologiczne, powinny zainteresować narzędzia z zakresu digital signage, usprawniające funkcjonowanie każdego biznesu.
Co to jest digital Signage?
Digital signage to jeden z najnowocześniejszych systemów przekazywania informacji, oparty na cyfrowych nośnikach (takich jak monitory LCD). To wyjątkowy i prężnie rozwijający się kanał, o dużo większym potencjale komunikacyjnym niż znane wszystkim standardowe nośniki.
Jak zarządza się wyświetlanymi informacjami?
W digital signage to Ty decydujesz kiedy, jak i co przekazujesz dalej. Co więcej, zmiany i kosmetyczne poprawki prezentowanych treści możesz modyfikować niemal natychmiast – wystarczy laptop, smartfon czy tablet z dostępem do internetu, żeby w ciągu kilku chwil wprowadzić odpowiednią zmianę. Dzięki temu sam zarządzasz swoim czasem, decydujesz kiedy pracujesz i co pokazujesz potencjalnym odbiorcom.
Co wchodzi w skład systemu digital signage?
To przede wszystkim nośniki, na których wyświetlane są Twoje komunikaty. Przykładowo: jeden duży ekran LCD, kilka mniejszych monitorów lub ich cała sieć rozmieszczona w różnych częściach miasta, galerii handlowej czy na danej ulicy.
Jaką przewagę ma system digital signage na tle pozostałych form reklamowych?
Co dzieje się z ulotkami, które ktoś wsuwa Ci przez szybę do samochodu podczas postoju na czerwonym świetle? Gdzie lądują broszurki rozdawane przez ludzi na ulicy? Jak często Twój folder SPAM zapełniają maile i oferty, które mogłyby Cię zainteresować? Decydując się na rozwiązania oferowane w ramach digital signage takie problemy przestają mieć znaczenie. Wszystko dzięki pełnej automatyzacji – treści wyświetlane za pomocą monitorów są na bieżąco aktualizowane, dlatego do odbiorców trafiają zawsze aktualne dane. Wszystko to, co trafia do nich na papierze, za chwilę może być już nieważne.
Co można zyskać dzięki digital signage?
Dystrybucja i przygotowanie materiałów w ramach digital signage jest mniej kosztowna i czasochłonna w porównaniu do ich papierowych odpowiedników. Istotna jest tutaj również szybkość – dzięki temu systemowi możesz zmieniać wyświetlane treści niemal natychmiast, reagując na zmieniające się czynniki zewnętrzne. Inną zaletą jest prostota w obsłudze – wystarczy komputer z internetem, aby bez wychodzenia z domu zarządzać swoimi nośnikami informacji. Wszystko w trosce o Twój biznes, w który niezwykle cenną wartością jest czas, często idący w parze z pieniędzmi. Co więcej, nośniki z systemu digital signage przyciągają wzrok i potrafią skupić uwagę znacznie dłużej, niż klasyczne media reklamowe.
Nadchodzi rewolucja!
Rozwiązania proponowane w ramach systemu digital signage towarzyszą Ci niemal na każdym kroku, podczas codziennych aktywności. Widujesz je nie tylko na lotniskach, dworcach kolejowych czy w komunikacji miejskiej, ale również w hotelach, urzędach i siedzibach wielu firm. Coraz częściej spotkać je można obok największych atrakcji turystycznych, przy głównych arteriach i najgęściej zatłoczonych ulicach. Kto wie, może niedługo będzie ich więcej niż billboardów i plakatów?